Het was een bewogen jaar voor de huurders in Emmen. We blikken graag met je terug wat er allemaal heeft gespeeld. Daarnaast kijken we met je vooruit naar het nieuwe jaar.
Januari: Inkomensgrens voor huurtoeslag vervalt
- Het jaar begint financieel goed voor de huurders. Meer huurders kunnen huurtoeslag krijgen door het vervallen van de harde inkomensgrens. Het gaat om liefst 115.000 huishoudens.
- Wat als het energielabel van de huurwoning niet klopt? Ons kantoor ontving daar veel vragen over. Twijfel je over jouw energielabel dan kun je altijd nadere informatie opvragen bij jouw verhuurder en de gegevens controleren op de website: ep-online.nl. Ook kun je een gecertificeerd adviseur inschakelen, echter zijn hier wel wat kosten aan verbonden.
- Het huurderspanel heeft zich uitgesproken over een abonnement voor klein onderhoud. Het huurderspanel vindt dat klussen als vervangen van kapotte ruiten en spiegels, aanbrengen van tochtwerende voorzieningen, schoonmaken van schoorsteen en ventilatiekanalen en vervanging van brievenbussen en buitenlampen onder verantwoordelijkheid vallen van de verhuurder. Verder willen ze ook niet teveel betalen voor een abonnement. Ze willen dat alleen als de huidige huur niet wordt verhoogd.
De resultaten van de achterbanraadpleging over het servicefonds zijn als input voor de werkgroep Servicefonds gebruikt. In deze werkgroep heeft de Huurdersfederatie samen met Lefier en de andere huurdersorganisaties van Lefier gewerkt aan een nieuw beleid omtrent het servicefonds voor huurders van Lefier. We hopen volgend jaar wat meer te vertellen over de afspraken die zijn gemaakt.
Februari: Huurders krijgen hulp om ontruiming in de woning te voorkomen
- De leefbaarheid in wijken waar veel corporatie woningen zijn staan onder druk. In een onderzoek van Aedes, de belangenorganisatie voor woningcorporaties blijkt dat de leefbaarheid harder achteruit gaat dan verwacht. De instroom van mensen met een laag inkomen in wijken met corporatiewoningen blijft groeien. Daar komt bij dat huurders met een hoger inkomen steeds vaker de wijken verlaten.
- Lefier wil ontruimingen bij huurders voorkomen. Door het nieuwe gedigitaliseerde incassoproces kunnen huurders eerder worden geïnformeerd worden als ze te maken hebben met een betaalachterstand. Dankzij het eerder signaleren van deze problemen kan de woningcorporatie huurders eerder op weg helpen als ze dreigen hun huur niet meer te kunnen betalen.
Maart: Coronacrisis in Nederland zorgt voor onrust huurders.
- Door de coronacrisis veranderd de wereld om ons heen. Vanaf maart zijn er maatregelen getroffen om ervoor te zorgen dat er niet te veel mensen besmet raken met het virus. Maar wat betekende dit voor de huurders? Lefier sloot de deuren van hun kantoren voor huurders en ze handelde op een andere wijze reparatieverzoeken af. Zo moeten huurders op veilige afstand van de vakman blijven en ook moeten huurders afspraken annuleren als ze griepverschijnselen hebben. Echter worden urgente reparaties wel uitgevoerd.
- Huurders mogen tijdens de coronacrisis niet uit hun huis worden gezet bij betalingsachterstanden. Door deze nieuwe maatregel kwamen huurders die geen inkomen hebben niet op straat te staan doordat ze hun huur niet meer kunnen betalen.
April: Een nieuwe woonruimteverdeelsysteem voor Drenthe
- Thuiskompas is in gebruik genomen voor het aanbieden van huurwoningen in het Drenthe. Het platform is opgezet door de Drentse woningcorporaties Actium, Domesta, Stichting Eelder Woningbouw, Lefier, Woningstichting De Volmacht, Woonborg, Woonservice en Woonconcept in samenwerking met hun huurdersorganisaties. Met het nieuwe platform is er een nieuwe plek gekomen voor het vinden van een sociale huurwoning in Drenthe. U kunt uw aanmelden op www.thuiskompas.nl
Mei: Onrust over jaarlijkse huurverhoging
- Ondanks de coronacrisis krijgen huurders van Lefier per juli een verhoging van de huur. Eerder in het jaar hebben de Woonbond en verschillende partijen een oproep gedaan voor het uitstellen van de huurverhoging vanwege de coronacrisis. Ook wij hebben dit onder de aandacht gebracht, maar daar is Lefier niet in meegegaan. Lefier heeft aangegeven de zorgen te delen en coulant om te gaan met huurders die betalingsproblemen ondervinden als gevolg van de coronacrisis.
De jaarlijkse huurverhoging is een onderwerp wat ons veel bezighoudt. We hebben op verschillende manieren huurders gevraagd over wat de huurverhoging voor hen betekent. Zo heeft er op de website een poll gestaan met de vraag of huurders in de geldproblemen door de jaarlijkse huurverhoging. Een meerderheid van de stemmers gaf aan dat dit het geval was. Ook uit een poll die is gehouden binnen het huurderspanel bleek dat huurders niet blij waren met de jaarlijkse huurverhoging, Ze zijn bang dat ze niet meer rond kunnen komen, maar ook vinden ze het niet terecht dat de huur omhoog gaat. Dit heeft met name te maken vanwege de staat van het onderhoud van de woning.
Juni: De strijd omtrent de jaarlijkse huurverhoging gaat door
- De Woonbond heeft in samenwerking met andere partijen een petitie opgesteld om de jaarlijkse huurverhoging tegen te gaan. Mensen konden een brief schrijven aan minister Ollongren en aangeven wat de jaarlijkse huurverhoging voor hen betekent.
Juli: Registratiepunt voor huurders die er niet uitkomen met de verhuurder
- De Huurcommissie opent een registratiepunt voor huurders die de huur niet meer kunnen betalen vanwege de coronacrisis. Het meldpunt is er voor huurders waarbij de woningcorporatie niet meedenkt over een oplossing als ze in de betalingsproblemen komen. Minister Ollongren wil via deze wijze in kaart brengen hoe vaak er maatwerk wordt geleverd door woningcorporaties in deze situaties.
Augustus: Huurders in de knel door de jaarlijkse huurverhoging
- Veel huurders kwamen in de problemen doordat het inkomen gelijk blijft of daalt, terwijl per 1 juli 2020 de jaarlijkse huurverhoging is ingegaan. Uit een onderzoek van het Radar testpanel bleek dat 68% van de ondervraagden dingen moest laten om de huur te kunnen betalen.
September: Buren zetten elkaar in het zonnetje tijdens Burendag.
- Het afgelopen jaar stegen de huren in Nederland gemiddeld met 2,6%. In Drenthe lag dit gemiddelde hoger. Onze provincie heeft met een gemiddelde van 3% de hoogste huurstijging in 6 jaar tijd.
- Burendag zag er anders uit door de Coronacrisis. De Huurdersfederatie besloot daarom om huurders via sociale media in het zonnetje te zetten. Mensen kon hun buren aanmelden als zij vonden dat hun buurman of buurvrouw een bloemetje verdiend. Deze huurders werden op Burendag verrast met een bos bloemen van de Huurdersfederatie.
Oktober: Langer zelfstandig wonen. Wat is er nodig?
- Het huurderspanel heeft hun mening gegeven over langer zelfstandig wonen. Huurders willen het liefst dichtbij familie en voorzieningen zoals een supermarkt wonen. Verder moeten er rond de huurwoning toegankelijke vluchtwegen zijn en is het belangrijk dat er voldoende parkeergelegenheid is. Dit geldt voor auto’s, maar ook voor de scootmobiel. De resultaten worden meegenomen als input voor adviesaanvragen en bij individuele zaken waarbij er sprake is van situatie omtrent wonen en zorg.
- Wat kunnen huurders doen als ze te maken hebben met vocht en schimmel in de huurwoning? In een Webinar heeft de Huurdersfederatie en de Woonbond hier alles over vertelt. Het was een interessante ochtend waarbij huurders ook hun eigen ervaringen deelden.
- Huurders die vastlopen bij het gebruik van Thuiskompas kunnen terecht voor hulp en ondersteuning bij de bibliotheek. Thuiskompas en Drentse bibliotheken werken samen om mensen op weg te helpen bij het gebruik van Thuiskompas op de computer.
November: Een nieuw Sociaal Statuut per 1 januari 2021
- Huurders van het complex aan de Landschapslaan krijgen extra stallingsruimte voor het parkeren van de scootmobiel. Het gaat om 24 plekken waar huurders de scootmobiel kunnen plaatsen. Voor mevrouw Spijk, huurder van de Landschapslaan is de stallingsruimte een verbetering van de flat. Ze heeft de Huurdersfederatie benaderd, omdat ze er niet uitkwam met Lefier. Ze moest zich in allemaal bochten wringen met de scootmobiel om buiten te komen. Straks is dat niet meer nodig.
- Door een goede samenwerking tussen Lefier en de huurdersorganisatie is er vanaf 1 januari 2021 een nieuw Sociaal Statuut. Huurders krijgen een vergoeding als ze langer dan 5 aaneengesloten dagen overlast ervaren door werkzaamheden die plaatsvinden in de woning. ”Het nieuwe Sociaal Statuut is een fraai voorbeeld waar samenwerking op basis van gelijkwaardigheid en vertrouwen toe kan leiden” aldus Astrid Scholtens, voorzitter van de Huurdersfederatie.
December: Huurverlaging voor huurders met een laag inkomen.
- Huurders van een sociale huurwoning met een laag inkomen krijgen in het nieuwe jaar een huurverlaging. Zo’n 260.000 hurende huishoudens komen in aanmerking voor de huurverlaging. De woningcorporatie vraag voor huurders met een kale huur boven de aftoppingsgrens bij de Belastingdienst op of ze in 2019 in de inkomenscategorie voor huurverlaging vielen. Deze huurders krijgen een automatisch voorstel tot huurverlaging en hoeven dit niet aan te vragen. Er wordt gekeken door de Belastingdienst naar 2019, omdat dit de meest recente inkomensgegevens zijn.
Heb je na 2019 een inkomensverlaging gehad waardoor je recht heb op huurverlaging? Vanaf 1 januari 2021 kunt je zelf een aanvraag doen bij jouw woningcorporatie. Hier vind je de voorbeeldbrief.