https://www.huurdersfederatie.nl

Huurders krijgen weinig informatie over servicekosten

Huurders krijgen onvoldoende informatie over de servicekosten die ze moeten betalen. Dit blijkt uit een peiling van de Woonbond.

19% van corporatiehuurders heeft afrekening te laat ontvangen 

Van de huurders die een woning huren bij een woningcorporatie heeft 19% voor 1 juli geen afrekening van de servicekosten ontvangen. Bij huurders van een commerciële verhuurder gaat het zelfs om 29%. Ontvangen huurders geen afrekening? Dan kan er niet worden vastgesteld of de betaalde voorschotbedragen in lijn zijn met de gemaakte kosten. Een belangrijke regel hierbij is: Verhuurders mogen alleen de werkelijk gemaakt kosten zonder winst doorberekenen aan de huurders.

Beter overleg met huurders om kosten laag te houden

Verder is het voor huurders lastig om te oordelen of de afrekening van de servicekosten klopt. Ook geeft bijna de helft van de huurders aan dat ze niet goed worden geïnformeerd over de gemaakte servicekosten. Opvallend is wel dat huurders niet weten of een verhuurder voldoende doet om de kosten laag te houden. Om ervoor te zorgen dat huurders niet te hoge kosten krijgen, is het belangrijk dat er beter overleg is met de huurders.

Sterk verschil in kwaliteit van de geleverde service 

De kwaliteit van de geleverde service verschilt sterkt. De lift binnen een complex werkt vaak wel goed. Veel huurders zijn hier dan ook wel tevreden over. Meer kritiek is er op het werk van de huismeester of wijkbeheerder. Slechts één op de 5 respondenten is tevreden of zeer tevreden over het werk van een huismeester of wijkbeheerder.  Anderen zijn op z’n best neutraal (32%), ronduit ontevreden (29%) of zelfs zeer ontevreden (18%).

Top 10 servicekosten

Uit het onderzoek kwamen een paar veelvoorkomende servicekosten naar voren. We zetten ze voor je op een rijtje. Op nummer 1 staat de post servicekosten waar mensen het meest voor betalen.

  1. Verlichting gemeenschappelijke ruimtes.
  2. Schoonmaak gemeenschappelijke ruimtes.
  3. Glasverzekering.
  4. De lift
  5. Administratie
  6. De glazenwasser
  7. Onderhoud aan gemeenschappelijke tuin of ander groen.
  8. Abonnement voor klein onderhoud in de woning.
  9. Huismeester
  10. Wijkbeheerder
×