Woningcorporatie Lefier gaat huurders actiever helpen om betaalachterstanden, deurwaarderskosten en ontruimingskosten te voorkomen. Vanaf 10 februari wordt er gewerkt met een nieuw gedigitaliseerd incassoproces en worden huurders eerder op de hoogte gebracht van een betalingsachterstand.
Tijdig signaleren
Volgens bestuurder Elles Dost betalen de meeste huurders op tijd hun huur, maar zo’n 20% van de huurder heeft hier moeite mee. Dit wil Lefier tijdig signaleren, zodat deze mensen eerder op weg geholpen kunnen worden. Als een huurbetaling uitblijft of een betaalafspraak niet wordt nagekomen dan krijgen huurders een bericht per sms/mail met een betaallink. Bij eenvoudige achterstanden, kan de huurder binnenkort zelf ook via Mijnlefier een betalingsregeling treffen.
Voorkomen van huurschulden
Mocht een betalingsachterstand verder oplopen dan wordt er door Lefier ingezet op persoonlijk contact. Bijvoorbeeld door te bellen en uit te nodigen om in gesprek te gaan met de corporatie, onder andere in de vorm van een huisbezoek. Deze huisbezoeken worden gedaan door de Medewerkers Bewonerszaken van de gebiedsteams van Lefier. Zij kunnen als het nodig is de huurder in contact brengen met een organisatie die ze verder kan helpen. Zo kan een echt problematische schuld worden voorkomen. Daarbij wil Lefier ervoor zorgen dat huurder niet dieper in de problemen komen en te maken krijgen met deurwaarderskosten en/of een ontruiming van de huurwoning.