Vandaag is Thuiskompas gelanceerd. Op www.thuiskompas.nl vind je het nieuwe woningaanbod van alle Drentse woningcorporaties. Vanaf 28 april 9:00 uur heeft u toegang tot 70.500 sociale huurwoningen.
Wat is Thuiskompas?
Thuiskompas is de plek voor alle woningzoekenden in Drenthe voor het vinden van woonruimte. Het nieuwe platform is opgezet door de Drentse woningcorporaties in samenwerking met hun huurdersorganisaties. Mensen die een huurwoning zoeken kunnen bij Thuiskompas terecht voor huurwoningen in Midden Groningen en Drenthe.
Hoe kan ik me inschrijven?
Ben je ingeschreven bij een 1 van de 8 woningcorporaties dan krijg je deze week (28 april t/m 1 mei) een mail van Thuiskompas. Hiermee kun je jouw inschrijving activeren. Dit werk als volgt:
- In de e-mail staat link waar je op moet klikken. Hier moet je op klikken om de inschrijving te activeren.
- Controleer jouw gegevens en doorloop de stappen.
- Na het activeren van jouw inschrijving kun je direct reageren op beschikbare huizen, garages en parkeerplaatsen.
Ben je ingeschreven bij meerdere corporaties? Dan ontvangt u voor elke inschrijving een mail. Hierin staat ook een datum van inschrijving. Let op! Vanuit de e-mail met de oudste inschrijving moet je jouw account activeren. Deze inschrijftijd gaat over naar Thuiskompas.
Ben je nog niet ingeschreven bij een woningcorporatie? Schrijf je dan in via de website. Huurders die geen e-mailadres hebben kunnen voor hun inschrijving terecht bij de woningcorporatie.
Ik wil graag op een woning reageren. Hoe werkt dat?
De vrijgekomen huurwoningen van de corporaties worden op het nieuwe platform geplaatst. Om te kunnen reageren op het nieuwe aanbod is het belangrijk om ingeschreven te staan als woningzoekende. Met jouw inschrijving kun je op maximaal 5 woningen reageren. Zodra de reactie termijn van een woning is verstreken kun je weer op een nieuwe woning reageren.
Zijn er kosten verbonden aan Thuiskompas?
Het inschrijven voor Thuiskompas is gratis. Is het gelukt met het vinden van een woning? Dan betaal je bij het ondertekenen van het huurcontract eenmalig 25 euro acceptatiekosten.
Ik kom er niet uit met Thuiskompas
Het kan zijn dat het niet wilt lukken om met Thuiskompas te werken. Heb je een vraag over het gebruik van de website dan kun je het contactformulier invullen of bellen naar de helpdesk. Zij zijn te bereiken op 085 – 20 20 007.
Wil je wat meer weten over de woning? Dan kun je contact opnemen met de woningcorporatie die de woning verhuurd. Hier vind je een overzicht van alle contactgegevens.
Ik ben of ken een huurder die geen internet heeft.
Het kan zijn dat je graag gebruik wilt maken van Thuiskompas, maar niet beschikt over een internetverbinding. Je kunt natuurlijk familie of vrienden vragen of gaan naar de betreffende woningcorporatie. Ook kunje terecht bij de bibliotheek. Zij kunnen je op weg helpen om de stappen te doorlopen. Houd er dan wel rekening mee dat er andere openingstijden gelden door de coronacrisis.
Kan ik ook hulp krijgen tijdens de coronacrisis?
Ondanks de coronacrisis is het wel mogelijk om hulp te krijgen .Om gebruikers op weg te helpen staan er handleiding in meerdere talen. Verder zijn er video’s te vinden over hoe het inschrijven, activeren en reageren op huizen werkt. De woningcorporaties hadden huurders het liefst persoonlijk hulp aangeboden, maar door de coronamaatregelen is dit niet mogelijk. Er wordt daarom ook volop ingezet op telefonische ondersteuning. Woningzoekenden die moeite hebben met activeren kunnen bellen met de helpdesk of de woningcorporaties. Medewerkers zitten klaar om de vragen telefonisch te beantwoorden.