https://www.huurdersfederatie.nl

Heb je een vraag?

vind jouw antwoord in onze veelgestelde vragen

Over de Huurdersfederatie

Als Lefier nieuw beleid maakt, is het belangrijk dat er ook wordt gekeken naar de belangen van huurders. Wij zijn in jouw buurt actief om ervoor te zorgen dat de huurder niet wordt vergeten.

Dankzij de woningwet van 2015 zijn we volwaardige gesprekspartner van Lefier en de gemeente. Deze wet zorgt er namelijk voor dat huurders meer inspraak krijgen op nieuwe plannen

We vertegenwoordigen huurders uit de gemeente Emmen die een woning huren bij woningcorporatie Lefier.

Ja. We zijn onafhankelijk van Lefier.

De Huurdersfederatie is in 1974 opgericht als vereniging. Per 2019 zijn we een stichting geworden. We hebben een eigen kantoor en bestuur. De Huurdersfederatie heeft 4 parttime medewerkers die zich inzetten voor het huurdersbelang.

We worden gefinancierd door Lefier. Dat is wettelijk geregeld.

Belangrijk om te weten is dat Lefier geen inhoudelijk inmenging heeft op onze activiteiten en mening. Onze medewerkers zijn in dienst van de Huurdersfederatie en niet van Lefier.

De Huurdersfederatie geeft huurders een stem. Dit doen we op de volgende manieren:

  • Geven advies over zaken die spelen rondom jouw huurwoning (bijvoorbeeld de jaarlijkse huuraanpassing)
  • Zijn gesprekspartner voor de gemeente en Lefier bij de prestatieafspraken. Dit zijn gezamenlijke afspraken tussen de gemeente, woningcorporaties en huurdersorganisaties over het wonen in Emmen.
  • Als je er niet uitkomt met Lefier, helpen wij om gezamenlijk tot een oplossing te komen.
  • Zijn een luisterend oor voor huurders van Lefier. We vragen regelmatig jouw mening over een actueel thema. De uitkomsten hiervan nemen we mee in adviezen voor Lefier.

We willen voldoende, goede en betaalbare huurwoningen in de gemeente Emmen.

Lees hier hoe we dat doen.

Je hebt een klacht gemeld bij Lefier, maar je bent niet tevreden over de oplossing? Dan kun je terecht bij onze consulent. Onze consulent luistert naar jouw verhaal, maar ook die van Lefier. Gezamenlijk kijken we naar een oplossing.

De hulp van de consulent is gratis. Wel vinden we het leuk als je je daarna aanmeldt voor het panel of een keer langskomt bij een bijeenkomst.

We organiseren 1x per jaar een bijeenkomst om in gesprek met jou te gaan. Als je meedoet aan ons huurderspanel of je inschrijft voor de nieuwsbrief dan ontvang je als eerste een uitnodiging.

Verder flyeren we ook in de wijken waar bewonerscommissies actief zijn. Zo zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk huurders de kans krijgen om aanwezig te zijn.

2 a 3 keer per  jaar vragen we ons huurderspanel om een digitale vragenlijst in te vullen. Wil je meedoen? Meld je aan!

Daarnaast delen we onze vragenlijsten ook in onze nieuwsbrief en op onze website en Facebook. Het is namelijk belangrijk dat zoveel mogelijk huurders de kans krijgen om hun mening te geven.

Ja. Je kunt je  hier aanmelden voor de nieuwsbrief.

In onze privacyverklaring staat beschreven hoe we omgaan met jouw gegevens.

Onze Energiecoach helpt huurders om de woonlasten zo laag mogelijk te houden door energiebesparing. Met de energiekoffer van de Woonbond geeft hij workshops voor onder meer Stichting Knip. Daarnaast heeft hij ook meegedaan aan de cursus Energiecoach van de gemeente Emmen.

Vind je het leuk om medehuurders te helpen met besparen op de energierekening? Dan kan je Energiecoach worden. Neem voor meer informatie contact met ons op.

Je kunt hier het jaarverslag lezen.

Wil je onze statuten inzien? Deze zijn op aanvraag beschikbaar.

Hoe betaal ik mijn huur?

Wat is huurtoeslag?

Huurtoeslag is een bijdrage in jouw huurkosten. Of je in aanmerking voor huurtoeslag is afhankelijk van de hoogte van de huur, jouw inkomen, leeftijd en woonsituatie.

De Belastingdienst voert de huurtoeslag uit. Voor meer informatie en de voorwaarden kun je terecht op de website van de Belastingdienst.

Een aanvraag voor een betalingsregeling kan je doen via Mijn Lefier. Er wordt dan gekeken wat mogelijk is. Lukt het niet om een aanvraag te doen? Neem dan telefonisch contact op met Lefier: 088-20 33 000.

Gaat Lefier akkoord met de betalingsregeling? Dan kan je in termijnen de huurachterstand afbetalen. Wel gelden er bepaalde voorwaarden.

Het is belangrijk dat je je houdt aan de gemaakte afspraken. Doe je dit niet? Dan stopt Lefier de betalingsregeling en moet je de achterstand in één keer betalen.

Kun je de huur niet meer betalen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met Lefier. Vraag of je later mag betalen of regel dat je de achterstand in een aantal termijnen kunt betalen.

Alles over jouw huurwoning

Energiewacht is verantwoordelijk voor jouw cv-ketel. 1 keer in de 2 jaar controleren ze of deze wel veilig is. Op de sticker van Energiewacht staat vermeldt wanneer de laatste controle was.

Het bijvullen van de CV ketel moet je zelf doen. Hier is Energiewacht niet verantwoordelijk voor. De vakman van Lefier legt je uit hoe dit werkt. 

Binnen de Nationale Prestatieafspraken zijn hier nieuwe afspraken over gemaakt. Deze afspraken worden nog uitgewerkt.

Heb je de sleutel gekregen van je nieuwe huurwoning, maar ben je niet tevreden over hoe het is achtergelaten? Meld dit bij Lefier. Kom je er niet uit? Neem contact op met onze consulent.

We vinden het belangrijk dat een woning goed wordt opgeleverd. Regelmatig zijn we in gesprek met Lefier over waar een goede kwaliteit huurwoning moet voldoen.

Het is zeker mogelijk om te klussen in jouw huurwoning. Voor sommige klussen moet je alleen wel toestemming vragen van Lefier.

Lees hier alles over zelf klussen in de woning.

Hier kun je een overzicht vinden voor welk onderhoud  je verantwoordelijk bent.

Servicekosten zijn kosten die door de verhuurder in rekening worden gebracht voor diensten en activiteiten die in het huurcontract staan vastgelegd. Het gaat om dingen die door de verhuurder worden voorgeschoten zoals gas, water en licht.

Lees hier alles over de servicekosten.

De ligging van een woning heeft invloed op het bepalen van een energielabel. Er is een verschil in energieverbruik van woningen. Woon je in een middenwoning? Dan is jouw energieverbruik anders dan die van huurders die wonen in een hoekwoning.

Bij een middenwoning vang je meer warmte als jouw buurman de verwarming hoog heeft staan. Hierdoor hoef je de verwarming minder hoog te zetten. Een hoekwoning heeft dat niet. Deze woning vang meer kou van buiten en is minder goed geïsoleerd. Met als gevolg hogere stookkosten.

Regelmatig krijgt ons kantoor vragen over dit onderwerp. Daarom hebben we alle veelgestelde vragen op een rij gezet.

Elke woning heeft een energielabel. Een energielabel laat zien hoe goed of slecht een woning ervoor staat qua energieverbruik. Voor het bepalen van de huur, weegt het energielabel mee. Hoe zuiniger een woning, hoe meer punten de woning krijgt bij het woningwaarderingsstelsel.

Het energielabel is tot 10 jaar na afgifte geldig. Op deze website kunt je zien welk energielabel jouw woning heeft.

Binnenkort komt het energielabel van je huurwoning ook Mijnoverheid.nl. Er wordt nog gewerkt om dit voor elkaar te krijgen.

Is er iets kapot in jouw woning? Je kunt via Mijn Lefier een reparatieverzoek indienen. Handig omdat je zelf kan zien welk tijdsblok beschikbaar is.

Ben je niet zo handig met MijnLefier? Maak dan telefonisch een afspraak:

Bel naar 088-20 33 000. (op werkdagen bereikbaar van 8:00 uur tot 16:30 uur). Ook kun je dit nummer bellen als er iets kapot is, en wat niet kan wachten tot de volgende dag. Het gaat dan om de volgende dingen:

  • Ernstige lekkage waarbij wateroverlast wordt veroorzaakt
  • Gaslekkage
  • Uitvallen van centrale verwarming
  • Gebroken ruit(en) in de woning waardoor er een gevaarlijke situatie ontstaat
  • Inbraak en calamiteiten

Ben je het niet eens met het voorstel voor de jaarlijkse huurverhoging. Dan is het mogelijk om bezwaar te maken.

Momenteel wordt er gewerkt aan Nationale Prestatieafspraken. Hierin komen ook nieuwe afspraken te staan over de jaarlijkse huurverhoging. We houden alle ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.

Ja. Samen met Lefier en de andere huurdersorganisaties van Lefier hebben we afspraken gemaakt over vergoedingen die huurders krijgen bij renovatie, groot onderhoud en woningverbetering.

In het Sociaal Statuut staat waar je recht op hebt.

Maak eerst jouw klacht kenbaar bij Lefier. Zorgt dit niet voor het gewenste resultaat dan kun je ook terecht bij onze consulent.

Ben je  op zoek naar een huurwoning. Schrijf je in voor Thuiskompas.

Op Thuiskompas staan alle sociale huurwoningen van de provincie Drenthe. De website is gemaakt in samenwerking met de Drentse woningcorporaties en hun huurdersorganisaties.

Huur je bij Domesta? Dan kun je terecht bij de SBDE.

Huur je bij Woonservice? Dan kun je terecht bij Samen Sterk.

De gemeente Emmen is per 2019 gestopt met het geven van subsidie aan de Huurdersfederatie. Helaas kunnen wij daarom niets meer betekenen voor mensen die een woning huren bij een particuliere verhuurder. Huurders met problemen kunnen het beste naar het Juridisch loket.

Jouw buurt

Heb je geen overzicht meer of heb je weinig mensen om je heen die kunnen helpen? Op verschillende manieren kun je hulp krijgen:

  • Vraag de buren: Een goede buur is beter dan een verre vriend. Lukt iets niet? Vraag iemand uit jouw buurt. Dit is een win-win situatie. Je krijgt hulp en leert gelijk je buren beter kennen
  • Geen goede band met de buren? De vrijwilligers van Humanitas staan klaar om je te helpen met alles wat nodig is. Ze ondersteunen je met het doen van de administratie, maar ook kan regelmatig iemand langs komen om iets gezelligs te doen.
  • Kun je de contributie van de sportvereniging niet betalen? Via Stichting Leergeld kun je hulp krijgen om dit te regelen
  • Wilt je beter leren werken met de computer? Het Taalhuis staat voor je klaar en geeft ondersteuning en advies.
  • Advies over jouw financiën? Je kan gratis hiervoor terecht bij het Geldloket. 

 

Heb je  overlast? En kom je er niet uit met de buren? Neem contact op met Buurtbemiddeling.

Denkt je dat de overlast komt door de woning? Dan adviseren we u om dit te melden bij Lefier. Je kunt dit doen door een overlastformulier in te vullen.

Leuk dat je iets wilt doen in jouw buurt? Wist je dat Lefier kan bijdragen in de kosten hiervoor?

Om in aanmerking te komen voor een vergoeding moet de georganiseerde activiteit aansluiten bij ‘’schoon, heel en veilig’’. Dit kan bijvoorbeeld een schoonmaakactie zijn.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met de bewonersparticipanten van Lefier: 088-20 33 000.

Wij zijn voor verduurzaming van huurwoningen, mits de uitvoering goed verloopt. Daarom begeleiden we huurders als dit speelt in hun straat. We richten een tijdelijke bewonerscommissie op waar je bij kunt aansluiten. Een tijdelijke bewonerscommissie bestaat uit 3 a 5 huurders. Regelmatig gaan we gezamenlijk met de tijdelijke bewonerscommissie, Lefier en de aannemer in gesprek over de voortgang van de werkzaamheden.

Wordt er verduurzaamd in jouw straat en wil je je medehuurders vertegenwoordigen? Doe mee aan de tijdelijke bewonerscommissie.

Iedere huurder kan een bewonerscommissie oprichten. We juichen het toe als huurders dit initiatief nemen en helpen graag om dit vorm te geven.

Een bewonerscommissie bestaat uit minimaal 3 huurders. Je bent overlegpartner vanuit de overlegwet voor woningcorporaties. Hier staat alles over het oprichten van een bewonerscommissie

Wil je hulp bij het starten van een bewonerscommissie? Neem contact met ons op.

Is er een bewonerscommissie actief in jouw complex? Op het prikbord hangt soms een papier met meer informatie.

Ook kun je contact met ons opnemen. Wij kunnen voor je kijken bij wie je terecht kan. Is er geen bewonerscommissie actief? Dan helpen we je graag om een bewonerscommissie op te richten.

Een bewonerscommissie is een groep huurders die opkomt voor de huurders uit hun complex. Regelmatig zijn zij in gesprek over zaken die spelen in het complex. Bijvoorbeeld servicekosten of onderhoud.

Voor ons zijn bewonerscommissies belangrijke huurdersvertegenwoordigers. Als ze er niet uitkomen met Lefier ondersteunen wij hen. Daarnaast hebben we contact met elkaar om te horen wat er speelt.

Lees hier alles over bewonerscommissies

Hulp en advies nodig?

Onze consulent Cor Pijnaker helpt je verder als je er niet uitkomt met Lefier. Bel naar 0591 – 62 22 26 of vul vrijblijvend ons contactformulier in.

×